תוכן ענינים
  1. מהן תקנות משרד התחבורה באשר לנהיגה בגיל מבוגר?
  2. מה בודקים בבדיקות האלו? מה מחפשים?
  3. כיצד הדבר קשור לראייה?
  4. מה ניתן לעשות?
  5. סטטיסטיקות

השפעת הראייה על יכולת הנהיגה בגיל מבוגר

13 בפבואר 2023 | זמן קריאה 3:56 דקות

ראייה ונהיגה בגיל מבוגר

השפעת הראייה על יכולת הנהיגה בגיל מבוגר

מהן תקנות משרד התחבורה באשר לנהיגה בגיל מבוגר?

הרבה אנשים מבוגרים נוהגים ברכב למרות שאם השנים הראיה מתדרדרת.
לפי חוקי משרד התחבורה  כל בעל רשיון לרכב פרטי (הכולל טרקטור או אופנוע) מעל גיל 65 חייב לעבור בדיקה רפואית ובדיקת ראייה על מנת לחדש את הרשיון.
כל שנתיים מעל גיל 65 מחויבים בבדיקה כזאת לחידוש הרשיון .
ברכב ציבורי - להסעת נוסעים (מוניות, אוטובוס) או משאית ורכב ביטחון אדם חייב לעבור בדיקה שכזאת אחת לשנתיים מעל גיל 50.
מדוע לא עושים בדיקות ראייה לעיתים יותר תקופות? זו שאלת מליון הדולר.
יו"ר איגוד רופאי העיניים רצו לדחוף לחקיקה לבצע בדיקת ראייה גם בגיל שלושים וארבעים- כל עשר שנים זה נפל באחת מועדות הכנסת בגלל בעיה מימונית- קופות החולים לא רצו לממן את בדיקות הראייה וכך זה נשאר עם הפער בין גיל 18-65.
בזמנו לפני כשנה וחצי משרד התחבורה יצא במבצע אכיפה בשת"פ עם רופאי העיניים .במהלך המבצע עצרו רכבים בצד הכביש ובמקביל לבדיקת רשיונות בדקו גם בדיקת הראייה. בעקבות הבדיקות הורידו כ- 80 נהגי משאיות מהכביש. נמצאו הרבה  אנשים שהיו צריכים משקפיים שחלקם לא ידעו שהם זקוקים למשקפיים. זה קורה לא מעט שאנשים חיים עם ראייה גרועה ולא קולטים שיש להם בעיה. היה לי פעם לקוח שאמר שהוא רואה מעולה והיה לו מספר מינוס ארבע...
 

מה בודקים בבדיקות האלו? מה מחפשים?

בעצם מבצעים בדיקת כושר ראייה על ידי רופא עיניים או אופטומטריסט מוסמך, בדיקת הראייה מחייבת חדות ראייה של 6/12 לפחות בעין אחת (עם תיקון אופטי) ברכב פרטי. ברכב ציבורי חייבים חדות ראייה של לפחות 6/12 בשתי העיניים.
בנוסף בודקים שדה ראייה המחויב להיות לפחות 120 מעלות , וכן כפילות בראייה ואיזון דו-עייני. נהג אשר לא עומד בקריטריונים הנ"ל אינו יכול לחדש את רשיונו.
בנוסף מבקשים תצהיר רפואי מהנהג.  הנהג/ת ממלא שאלון רפואי על מצב בריאותו, מחלותיו ומגבלות רפואיות נוספות וכן אם נוטל תרופות.
מעבר לכל אלה על הנהג לעבור בדיקה רפואית אשר ממלא רופא המשפחה.
בבדיקות שנערכו נמצא כי בגילאי 65-74 תאונות דרכים הנן הגורם הראשי למוות.

כיצד הדבר קשור לראייה?

ישנם לא מעט שינויים בראייה הנובעים מגיל.ל- 20% מהנהגים מעל גיל 65 יש שינויים קוגנטיביים שונים לדוגמה: זמן תגובה איטי, שמיעה פחות טובה, גמישות פחותה וירידה בקואורדינציה.
לגבי ראייה - יש שינוי משמעותי בשדה הראייה מ- 170 מעלות אצל צעירים ועד 140 מעלות בגיל 50, ובגיל מבוגר יותר ירידה נוספת הדרגתית (דבר המסביר מעורבות בתאונות בצמתים).
בנוסף יש שינוי עם הגיל במבנה העדשה התוך עינית ובצפיפות העדשה, דבר הגורם להתאוששות איטית מסינוור וכן בירידה בחדות הראייה עד למצב שבו יש קטרקט (רואים כמו דרך וילון) - ואז יש צורך בהתערבות כירורגית.
מחלות כגון גלוקומה - פוגעות בשדה הראייה.ישנם אף שינויים ברישתית כתוצאה מגיל הפוגעים משמעותית הן בחדות הראייה והן בשדה הראייה.
עכירות בקרנית העין מוסיפים לבעיה הנ"ל.

מה ניתן לעשות?

חייבים להכיר בעובדה, עם כל הקושי שבדבר שנהג בגיל מבוגר איננו בעל אותם יכולות גופניות כמו בגיל 20.
יש מחויבות להיבדק בדיקת חדות ראייה עוד לפני גיל 65.
בדיקת ראייה נעשית כשמוציאים רשיון בגיל 17 ועד גיל 65 לא נבדקים לחלוטין.
למרות שהחוק אינו מחייב קיימת אחריות אישית להיבדק הן בדיקה רפואית והן בדיקת ראייה וכמובן לדווח על ליקוי הראייה שלו.
מומלץ להגביר ערנות ומודעות בקרב הקשיש ומשפחתו ועם כל הקושי לעיתים הסבר ושיתוף פעולה והבנה מצד הנהג יאפשרו להוריד מהכביש נהגים לא מתאימים ולהוריד את סטטיסטיקת התאונות.
מומלצת בדיקת חדות ראייה אחת לשנה.

סטטיסטיקות

13% ממקרי המוות של הולכי רגל ונהגים נגרמים מתאונות בהם מעורבים קשישים (על פי נתוני ההסתדרות הרפואית). בגילאי 74 - 65 תאונות הדרכים הנם הגורם הראשי למוות כתוצאה מפגיעות גוף.
מגיל 58 נמצא שיעור גבוה מכל קבוצת גיל אחרת לתאונות המוגדרות כקטלניות.
הנתונים הסטטיסטיים מראים כי יש קורולציה בין מיקום התאונות לגיל הנהגים: נמצא כי לנהגים מעל גיל 58 ישנה נטייה להיות מעורבים בתאונה בצמתים (יותר מכל מקום  אחר). הסיבות לכך הם: אי מתן זכות קדימה, אי ציות לתמרורים הנובעים מחוסר תשומת לב.
נעשה בשנה האחרונה סקר של קופות החולים בשיתוף עם אופטומטריסטים (מרשת אופטיקה גדולה) - בסקר נבדקו 850 נהגים מתוכם ל 530 יש ליקוי ראייה כל שהוא (בעיקר מספרים נמוכים) המחייבים משקפיים לנהיגה , אולם כשנשאלו האם מרכיבים משקפיים בנהיגה לרובם היו תירוצים שונים כגון: "זה לא מתאים לי" , "אני גם ככה צריך להחליף מספר",אני משתמש רק בלילה" וכו'. נמצא גם כי העוברים על החוק רובם גברים 72% ו לעומת 28% נשים.
במספרים מעל 1.50 דיופטר כל הנבדקים מרכיבים משקפיים (כי ללא תיקון אינם רואים כמעט דבר בנהיגה).
לפי נתוני משרד התחבורה: 299,721 ישראלים מעל גיל 67 נוהגים ברכב.